Tuesday 29 March 2011

SEKOLAH OH SEKOLAH

Aku mun orang madah Sarawak tuk kaya, mati sakit perut aku ketawa. Apa kenak? Ada kah patut madah Serawak tuk kaya. Mun nya madah Taib ya kaya kali aku percayak. Ahli politik kerajaan mati-mati madah Serawak tuk negeri yang pendapatannya antara paling tinggi di Malaysia. Ada aku kesah? Yang aku kesah ialah, mun kita tuk kaya kenak sekolah-sekolah di kawasan kampung-kampung sik semperena dan merinsak gilak rupanya? Serawak sekda duit kah mok molah sekolah bagus-bagus? Mun ada duit, sine pergi duit ya?


Mun tuk zaman 70-an, 80-an paling teruk pun 90-an boleh agik diterimak akal, tapi tuk dah masuk zaman milenium, tapi sekolah macam sik jauh beza dari zaman P Ramlee dolok. Sekolah macam kat atas ya kah dinamakan pembangunan? Bila di tanyak, kenak sekolah kedak ya, mala jak alasan sekda peruntukan, sekda bajet, sekda duit, arum bulak semua sekda. Habis ya apa yang ada? Rambut uban Taib?


Sik kan maok nunggu sekolah tuk roboh baruk gago mok molah sekolah baru? Belom kira agik sekolah tuk ada bekalan air bersih dengan karan. Semua tuk salah pembangkah kah di Serawak? Sekolah-sekolah di Serawak buruk-buruk sebab dakyah-dakyah pembangkang sebab sik maok Serawak maju. Mun sekolah macam tuk pun dikatakan maju di debah pimpinan Taib, Kau Taib boleh pegi mampus.

Rumah staf sekolah ( ada kah patut? )

No comments:

Post a Comment