Saturday 26 March 2011

AKU DAN BAHASA SERAWAK

Salam perubahan.

Hari tuk ada sorang sahabat yang amat aku hormat atas sebab peribadi, datang ngagak ke opis aku. Nya madah nya tauk sapa yang nulis dalam blog Jepak Oh Jepak tuk. O.K aku pun sik ada masalah untuk ngakuk yang blog tuk aku yang nulis. Terus terang nya madah, nya sokong apa yang aku tulis dalam blog tuk cuma nya hairan apa kenak aku sik nulis dalam bahasa Serawak. Tuk jawapan "official" aku.


Aku rasa sik semua pembaca yang akan singgah menumpang sekejap di blog aku tuk orang Serawak. Mungkin ada juak orang dari semenanjung atau Sabah yang mungkin mauk tau apa isik yang ada dalam blog tuk. Bagi aku Bahasa Serawak adalah bahasa percakapan aku hari-hari dan aku bangga untuk menjadi salah sorang yg bertutur bahasa tuk. Apa kenak aku bangga? Aku bangga sebab mun aku bukan orang Serawak, aku sik akan bertutur bahasa yg unik tuk.

Mun ada orang nanyak aku ada beza besarkah Serawak ngan Semenanjung? Aku akan madah bezanya memang banyak. Even urang semenanjung dirik pun banyak yang berbeza beza. Senang cerita. kitak orang tauk sik pasal pantak? Mun disemenanjung sidak apek bayat jak yang ada banyak pantak. Tapi kita di serawak, pantak ya ada dimana-mana. Bukan sebab sidaknya ya samseng, tapi pantak ya melambangkan entiti budaya orang kita di situk.
Bagi orang iban, pantak ya bukannya lambang samseng tapi melambangkan jati diri bangsa, keberanian dan status kedudukan dalam masyarakat. Sik ada apa-apa nak di heran.


P/S Kenak sekda lalu aku nangga pemimpin orang Iban kinek tuk berpantak? Sidaknya takutkah untuk molah pantak atau sidaknya malu? Temenggung Jugah dolok ada pantak tapi nya sik malu pun. Malah nya bangga dengan jati dirik nya jadi orang iban.

No comments:

Post a Comment